Ma mäletan, et veel paari aasta eest ei julenud ma
võõrastale inimestele end karusnahadisaineri või köösnerina tutvustada, sest kuigi
tegu ühe vanima ja lugupeetuma elukutsega maailmas ning Eestiski, siis reaktsioonid
olid ettearvamatud. Kes ehmatas ära, kes sosistas, et ta väga armastab
karusnahku aga ei julgeks kunagi kanda, kes küsis kaastundlikult, kas mulle
veel tänaval või kodus pole kallale tuldud.
Kuid siiski on karusnahavastasus olnud Eestis võrreldes Skandinaavia, Inglismaa või USAga
võrreldes marginaalne ilming. Sealmail on köösnerid ja karusnahaateljeed olnud
pideva loomakaitsjateks maskeerunud aktivistide märklauaks. Kord võisid tänaval
saada värvipotiga üle kallatud, kord tungiti lihtsalt kääridega kallale. Poode
ja salonge pandi põlema, rüüstati, aknaid loobiti sisse. Mõistagi ehmatasid aktivistid ära hulga
inimesi, kes loobusid karusnahka kandmast või hakkasid seda kandma karv
sissepoole, et mitte silma torgata. Viimane ilming iseloomustas ennekõike
alalhoidlike soomlaste-rootslaste moetrende.
Ei saa öelda, et see kõik on möödanik, kuid päris kindlasti
võib väita, et viimasel paaril aastal on inimeste peades toimunud oluline nihe,
mida ei saa panna ühegi kampaania arvele. Kui küsida, mis on viimaste aastate
suurimaid moetrende maailmas, mis jätkab kasvamist ka sel ja järgmisel aastal,
siis tuleb tõdeda, et selleks on just karusnaha kasutamine moetööstuses. Nii müüginumbreid kui maailma tippbrändide
ja moeloojate ülesastumisi järgides pole enam kellelgi kahtlust: paar
aastakümmet kestnud loomakaitseaktivistide ajuloputus on oma jõu kaotanud ja asendunud
dogmaatikute raudsest sildistamishaardest välja murdnud veelgi jõulisema
karusnaha kummardamisega. Vaid mõned
faktid: 2013/2014 müüdi maailma oksjonitel üle 87 miljoni naaritsa karusnaha, mille
väärtus ca 3 miljardit eurot. Viimaste uuringute järgi ulatus erinevate
karusnahkade käive möödunud aastal enama kui 35 miljardi euroni. Suurimateks
tootjamaadeks Hiina kõrval ka näiteks Soome, andes kahepeale kokku 91% kõigist müüdud rebase karusnahkadest
(kokku ca 8 miljonit tk). Metsloomade
püüdmine püüniste ja püssidega on samuti teinud suurt võidukäiku nii Põhja-Ameerikas
kui Euroopas.
Kuid mõju saab mõõta ka teistmoodi: eelmisel aastal sisaldas
enam kui 60% kõigist Briti catwalkidest
karusnahka, tänavusel New Yorki moenädalal ületas see osakaala juba 70%. Rahvusvaheliste moetundengite töödes on
viimase paari-kolme aastaga karusnaha kasutamine kasvanud üle 50%.
Alles eelmisel kuu teatas üks maailma moeikoonidest Karl
Lagerfeld, et kavatseb tähistada oma 50 jubelit Fendi moebrändi heaks
töötamisel luksusliku karusnahkse etteastega, sest tema jaoks võrdubki Fendi
kaubamärk just värvirikka karusnahaga.
Et Eesti on moe mõttes maailma tagahoov, siis siin neid
trende nii kiiresti ei märka, kuid treenitud silm suudab pisimuutusi siiski
tuvastada.
Tavainimesele jääb ehk selgusetuks, miks on see nii? Miks
omas üheksakümnendatel maailma tippmodellide poolt toetatud edukas
loomakaitsjate (PETA) kampaania, kus Naomi
Campbell, Kate Moss, Elle Macpherson ja Cindy Crawford end plaktitel alati
kiskusid ja sellega oma karusnaha vastasust sisendasid, sedavõrd lühiajalist
mõju? Miks ei ole pöörumatute ja ainuõigetena tundunud tõekspidamised, mis kuulutasid
lõppu farmiloomade pidamisele ja suunasid karvasõpru kunstkarusnaha radadele,
jäänud kestma?
Põhjuseid näen isiklikult mitmete asjaolude kokkulangemises.
1.
Karusnahavastasus
oli rajatud pooltõdedele. See on üks suurimaid probleeme, et tegelikult
pole karusnahavastastena raha eest üles astunud vapiloomad kunagi olnud
põhimõttelised karusnaha vastased. Oma jõulise kampaania devalveerisid
needsamad modellid järgnevatel aastatel oma uhketes karusnahaksetetes erariietes piltnikele vahele jäädes või suisa
karusnahabrändide tooteid reklaamides. Ünsa ruttu sai ka selgeks, et kui karuslooma
farmidele seatud nõudmisi suurendada ja tagada loomadele nn inimväärsem
kohtlemine, siis ei erine nende elu suuresti loomaaedade tingimustest. Loomakaitsjate
poolt innukalt jagatud videod sellest, kuidas vaeseid loomakesi farmides
piinatakse, osutusid 20-30 aasta
tagusteks peamiselt Hiinas üles võetud kaadriteks, mil polnud kaasaja Euroopa
ja Ameerika farmindusega mingit pistimist.
2.
Inimesed
ihkavad siiski naturaalset enam kui sünteetilist. Kuigi loomakaitsjad on
püüdnud kogu aeg väita, kuivõrd palju parem on kanda kunstkarusnahka, on
inimesed aja jooksul veendunud vastupidises:
kunstkarusnahk on kole, ta ei pea sooja, on 100% sünteetiline ja
kahjulik kanda ning on ka kaugel rohelisest arusaamisest – ta laguneb maapinnal
ca 130 aastaga.
3.
Looduslik
on alati piiratum ressurss, mis muudab ta hinnalisemaks ja ihaldusväärsemaks.
Ükskõik kui palju me ka ei tahaks, hinnatakse siiski enim asju, mis on
kättesaamatumad. Karusnahk on naturaalne ressurss ja seega alati hinnalisem kui mistahes keemiakombinaadi
looming. Naturaalne on ka ilusam, loomulikum ja esteetiliselt mõjusam. Ja kui
sul on raha, siis oleksid sa rumal, kui sa ei saaks omale lubada just seda
kõige-kõigemat.
4.
Kliima
soojenemine pole karusnaha vajadust veel suutnud kaotada. Sageli on
loomakaitsjatelt kuulda, et „me ei ela nii külmas kohas, et peaksime end
loomanahkadega katma“. Pikka aega arvasidki inimesed, et kohe-kohe kliima
soojeneb ja enam nahku tõepoolest tarvis ei lähe. Kuid ühel päeval sai sellest
ootamisest kõrini, sest külma ja niisket ilma jagub tänapäeval varasemast
rohkem nii Milaanosse, New Yorki kui Londonisse, Stockholmist rääkimata. Ja kui
sa ikka oled korraliku karusnahast vesti või kasuka selga pannud, siis seda
mõnu on väga raske millegagi asendada.
5.
Loomakaitsjad
on noored elukogenematud inimesed, kes sageli protestivad protestimise pärast.
anti-fur kampaani tänaseks
sisuliselt naerualuseks on muutunud. Karusnahavastased aktivistid on reeglina
15-22 aastased neiud, kel elukogemust ja asjadest arusaamist napib. Isikliku
kogemuse põhjal tean, et osad neist ei tea midagi ei loomade aretamisest ega
sigimisest ja kujutavad ette, et kui vaeseid loomi farmides kasvatada ja
surmata, siis lõppevad nad ruttu ja lõplikult otsa! Pole ime, et nende aktivistide tegude tõttu
peavad paljud inimesed karusnahavastseid sisuliselt fashistideks.
Isiklikult arvan, et siia võib olla maetud peamine põhjus, miks nii edukalt
alanud
6.
Erinevate
loomade silmakirjalik eristamine. Miks ei protsesti loomakaitajad Aivar
Pohlaku lambavestide vastu, küll aga kipuvad kallale rebasevesti kandjatele? Karl
Lagerfeld on korduvalt intervjuudes öelnud, et niikaua kuni inimesed söövad
loomade liha ja kannavad nahast kingi, ei saa ta üldse aru, miks olla karusnaha
vastu. Just siin on veel üks oluline paradoks, mis karusnaha taas esile
kergitab: me kõik tarbime nende lehmade, sigade, lammaste, kanade ja kalade
liha, keda on kasvatatud 100% vaid tapmise eesmärgil ja me peaaegu me kõik
kanname pükstel nendesamade loomade nahast tehtud vööd ja jalas kingi. Ja mis
kõige kumamalisem: seda teevad ka suurem osa veendunud loomakaitsjatest. Kas
pole siis naljakas, et me eristame lehma ja rebast vaid seetõttu, et üks on
karvasem?
7.
Loomakaitsjate
ründeplatvormide nurgakivi murenemine. Siinkohal pean silmas väidet, miks
ei tohiks kanda ei vana ega uut karusnahka.
Nimelt suurendab see loomakaitsjate sõnul üldist nõudlust karusnaha tarbimise
järele, mis omakorda suunab üha rohkemate loomade piinamise ja tapmiseni
farmides. Sellel kaua ja kõlavalt helisenud väitel on aga üks põhiline viga: 90%
inimestest ei suuda kaugemalt kui 1 meeter eristada kunst- ja naturaalset
karusnahka! Kuid nad ei suuda ka eristada tavalist kunstnahka pärisnahast! Ning
isegi kingi või kasukat käega katsudes ei suuda üle poolte inimestest öelda,
mis on päris ja mis võlts. Seega - ka kunstnaha ja kunstkarusnaha kandmine
suurendab nõudlust loomade tapmise järele.
Kunstnahka on aga loomakaitsjad just sobiva alternatiivina
reklaaminud.....
8.
Moetööstuse
tupikseis: igavaid ja siledaid asju sai liiga palju. Lõpetuseks pole vähetähtis
ka see, et ilma karusnahata, mille autoriks on loodus ise oma liikide ja
värvide mitmekesisuses, muutus moemaailm liiga siledeks ja igavaks. Ja niipea
kui saadi aru, et vaja on midagi uut, hinnalisemat ja naturaalsemat, pöördutigi
tagasi vana-vanaisade elutarkuse juurde.
Kui lõpetuseks ka oma arvamust avaldada,
siis eelistan oma töödes kasutada peamiselt metsikute eesti metsa loomade
(punarebane, kährik, nugis, kobras, ilves, hunt) karusnahku, kes looduse
sanitaride poolt niikuinii etteantud kvoodist vähemal hulgal oma otsa püüdistes
või püssitoru ees leiavad. Kuid samas tean, et ka suured Taani, Ameerika, jm
riikide karusnahafarmid on loomadele tänapäeval vägagi mõnusaks elusasemeks,
kus nende toidu tervislikkus ja mitmekesisus ületab sageli ka loomaaedades
pakutava ning kus neil on ruumi kordades rohkem kui Talleggi broileritel, kelle
liha me igapäevaselt süütundeta nautima
oleme õppinud. Ja mis kõige tähstam: ma ei usu, et karusnahast kasuka kandmine
kuidagi loomakesi alavääristaks, pigem vastupidi. Nad on siiski looja poolt inimestele
kingitud taastuv ressurss, mida targalt ja oskuslikult tarbida.
PS: Loen jooksvalt maailma ajakirjandust ja näen,
et just sarnaste mõteteni on jõunud üha rohkemad inimesed läänemaailmas. Kummaline,
kuid justkui taandarenedes, on nende poolt 21.sajandi teisel kümnendil üles
kaevatud ja taasakasutusse võetud esiisadelt päritud triviaalne kuid praktiline
tarkus: kandkem loomanahkasid uhkusega, sest paremat lihtsalt pole!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar