Valle-Sten Maiste kirjutab Postimehe arvamusloo pealkirja „H&M ja mingid kuradi Ungari juudid“ all südantlõhestavalt,
kui jube, kui jube on kanda Bangladeshis tehtud moebrändi H&M rõivaid. Jääb
mulje, et üksikud pioneerid püüavad tarbijamentaliteedi alla länguvajunud
õhtumaalastes äratada sotsiaalset närvi. Kuid neid, kes odavalt ja moekalt
riides tahavad käia, see jutt ei morjenda. Vähemasti Eestis veel mitte eriti.
Ja kas peakski?
Rasketes
töötingimustes vähese palga eest töötamine ja lapstööjõu kasutamine on muidugi
hirmsad asjad. Eriti siis, kui teenid mitu tuhat eurot kuus ja vaatad
oma mereäärses suvilas kaminasüte särisedes 50 tollisest 3D telekast vaheldumisi
Kättemakuskontorit ja AK uudiseid. Nii väga tahaks sellise orjanduslikuna näiva
julmuse tuhandete kilomeetrite kaugusel ära keelata, rasketes oludes toodetud
rõivaid mitte kanda, boikoteerida. Võib-olla isegi rahuvalve operatsioonid globaalsete
tööandjate vastu kaasata...
Kusagil hommikumaal, kus töökäsi mõõdetakse sadades
miljonites ja kus traditsiooniliselt töötab pool rahvastikust põllumajanduses,
ei pruugi aga maailm nii kole koht näidagi. Troopline kliima, omakasvatatud
toit, minimaalne kulu elamisele, energiale, jms on loonud olukorra, kus
needsamad tekstiilitööstuste nn ametiühingud on oma igakuise soovpalgana
nimetanud ca 60 eurot. Seda on umbes sama palju kui jääb ühel Eestis üksi
elaval pensionäril oma pensionist üle pärast kommunaalkulude maksmist. Kuid
toit on Bangladeshis siiski märkimisväärselt odavam ja õue minnes jopet ega
talvesaapaid vaja pole. Üldise riigi õnnetunnetuse osas on Bangladesh Happy
Planet Indexis maailma riigide seas kõrgel 11.kohal, samal kui Eesti tabeli
päris lõpus.
Mõeldes õhtumaa telerisõprade Bangaldeshi-kriitikale, meenub
esmalt mu lapsepõlv, kui asusin ema kõrval pärast koolitunde õmblustööstusesse
juurdelõikajaks. Olin tollal 11 aastane. Mu juudist ema tahtis iga sendi perele
hoida ja ei arvanud lapstööjõu ärakasutamisest midagi erilist. Mõne aastaga
kogunes mul siinsamas Tallinnas massitööstuse kogemust tuhandeid tunde.
Loomulikult mitteseaduslikult. See oli nõukogude aja viimases lõpus, 1988-1989.
Ja see oli väärt kogemus, mida ma mitte
millegi vastu ei vahetaks, sest just tänu tollele praktikale olen kogu edasise
elu suutnud enamus rõivaesemeid välja mõelda, lõiked luua, kangast välja
lõigata ja lõplikult valmis õmmelda mõne tunniga!
Üheksakümnendate alguses, kui olin juba 16 aastane, tekkisid
mul head kontaktid Rootsi tekstiilitööstustega, kes olid huvitatud Eestist
odava allhanke ostmisest. Tegime emaga oma firma ja õmblesime 10 aasta vältel
sellele samale „jubedale“ H&Mile ja veel kümnekonnale moe-, pesu-, ja
spordibrändile nagu oravad rattas pesu, pluuse, kleite, dresse, jne. 50
töötajaga väikevabrikus olid 10 000 rõivaesemega tellimused, mille
täitmiseks aega vaid 1,5-2 kuud, tavalised. Töötasime kolmes vahetuses, elasime
emaga sisuliselt 24h tehases. Ja nii aastaid. Niipalju kui mäletan, tegid
ületunde peaaegu kõik õmblejad. Ületöö oli norm, mida mõisteti hästi, kuna see
tõi väikese palgalisa ja aitas hoida töökohta.
Tollased kuupalgad Eesti tekstiilitööstuses olid samuti
60-80 euro tasemel. Iseasi, mis selle raha eest tollal kõike sai. Kuid valdav
arusaamine oli, et palgad saavad tõusta vaid koos majanduse kasvuga, ekspordi
suurenemisega. Kindlasti paistis meie töö kellelegi teisele kusagil suurema või
väiksema mere taga lubamatu orjatööna, meie töötingimused ja tööaeg ei vastanud
mingitele tänapäeva normidele. Siiski - 20 aastaga on õmbleja palk koos Eesti majanduse
ja keskmise palgaga tõusnud 10 korda. Iseasi, et vahepeal on aga enamusest õmblejatest
saanud puhastusteenindajad, raamatupidajad, müüjad ning erialaste oskuste hulk
turul vähenenud miinimumini.
Rääkides Bangladeshist, oleks korrektne märkida, et tekstiilitööstused
ei palka ega orjasta sealmail kõiki elanikke, pigem vaid 10-20%. Tööpuudus on
neil väiksem kui meil, ca 5%, mis tähendab, et pea alati on inimesel võimalik leida
endale uus töö või kõrgem palk. Jutte orjastamisest ei maksa võtta sulatõena.
Oma kogemusest usun pigem neid, kelle sõnul on ületöö sageli mitte H&M
suguste suurfirmade nõue, vaid suurema majandusvabaduse poole ihkavate
ülitöökate bangladeshlaste endi valik. Peaasi, et tööd oleks...
Võrdsusest, sotsiaalsest vastutustundest jms rääkida on
tänapäeval mõistagi trendikas. Sageli jääb mulle mulje, et mitte kõik trendikummardajad
ei saa (või ei taha saada) päris hästi aru sellest, kuidas leib lauale jõuab ja
langevad nn sotsiaalse populismi ohvriks. Kõik üleskutsed mitte tarbida Bangladeshis
toodetud rõivaid või mitmekordistada sealseid tekstiilisektori palku, ei
tähenda ju midagi muud kui saata meist 10-20 korda vähem palka saavatele
inimestele selgesõnaline sõnum: teie majanduse suurim, ca 20 miljardi
dollarilise aastakäibega tööstusharu ootab kas osaline või täielik
kokkuvarisemine täpselt nii, nagu juhtus see kunagi Eestis sellesama palgatõusu
tulemusel. Kui Eestis kaotas õmblejana töö mõni tuhat inimest, siis Bangladeshis
tuleks ümberõppele saata miljoneid käbedaid töökäsi. Kas see ongi meie
egoistliku protesti kaugem eesmärk oma sotsiaalselt tundliku õhtumaa närvi
rahustamiseks?
Viimastel aastatel karusnaha disaineri ja köösnerina oma
ateljeed arendades näen sedasama sotsiaalsel närvil põhinevat silmakirja
tunnustega ohtlikku ajupesu. Läänemaailm on täis „põhimõttekindlaid“ karusnaha
vastaseid, kes kahe suu poolega looma-, kana-, või sealiha mugivad, vaid
parimast loomanahast kingi, saapaid, püksirihmu ja käekotte ostavad. Justkui
erineks nende tööstusharude massitoodang millegi erilise poolest oma tooraine
varumise või loomade kohtlemise protsessis! Naomi Campbell, Cindy Crowford,
Dennis Rodman, jpt astuvad ühel päeval avalikult üles agressiivsetes karusnaha
kandmist taunivates reklaamides (lubades ennemini olla alasti, kui kanda
loomanahku), mõni aeg hiljem poseerivad
aga uhkelt karusnahkades – kõik sõltub sellest, kes töö kinni maksab!
Kuid mõeldes veelkord tagasi neile „orjastatud“ bangladeshlastele,
kelle hea käekäigu pärast härra Maiste nii südikalt võitleb, siis läheb mulgi meel
vahel päris kurvaks. Aga hoopis teisel põhjusel. Tööandjana olen nukker, et
meil pole enam Eestis alles selliseid kiireid sõrmi ja käbedaid käsi nagu olid
siis, kui me veel kolmes vahetuses massitööstuses õmmelda oskasime. See oskus
on Eestist 20 iseseisvusaastaga peaaegu täielikult hommikumaale kadunud, olles
asendunud ebaefektiivse käsitöö nime all tehtava päeva õhtusse veeretamisega, mis
jätab päeva lõpuks nälga ka näputöö tegijad endid. Majanduskasvust rääkimata. Oma
ateljees olen näinud hirmsat vaeva, et leia õmblejaid, kelle tootlikkus oleks minuga
enamvähemgi samal tasemel, mitte kaks või viis korda madalam!
Bangladeshis on need oskused, ilma milleta meil midagi selga
panna poleks, veel alles. Kui kuidagi võimalik, tuleks lõpetada see „rõivaste mitteostmise“
hala ning kutsuda need kuldsete käte ja suure pühendumusega inimesed pigem
tööle Eestisse. Nemad saaksid kümnekordse palga, meie aga konkurentsivõime
tagavad töötajad.
Ei, ma ei arva, et ebainimlikes oludes töötada oleks uhkuse
asi. Pigem vastupidi. Kuid see on arengufaas, kust kõigil tuleb läbi tulla,
samm sammu haaval paremate tingimuste nimel tööd tehes. Ja Bangladeshi 12%
aastane majanduskasv ongi suurim oma piirkonnas, mis annab lootust kõigi
töötusharude palgatöötajatele.
Ma tahaksin väga loota, et see nn sotsiaalselt
vastutustundeline kapitalism, mille eestkõnelejaid üha rohkem ka Eestis kohtab,
ei tähenda seda, et peagi ümbritsevad meid üksnes mugavalt tugitoolis lösutavad
üksikuid läbilöögivõimetuid ideid heietavad kõrget palka ja paindlikku tööaega
ihkavad odavatesse moerõivastesse riietunud indiviidid, kes oma jõudeajal
eelistavad võidelda võrdsuse eest kusagil kaugel, kuhu meid appi palutud pole.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar